Wednesday 29 May 2013

Tom Dalam Kenangan



ASSALAMUALAIKUM








Tom..
Hampir setahun kau pergi tinggalkan kami..tapi kenangan bersamamu tak pernah pudar dalam ingatan.. kami jaga Tom ni sejak kecil lagi..mulanya incek hubby jumpa di kawasan perumahannya, masa tu kami belom kahwin lagi.. then lepas kahwin incek hubby bawak tinggal bersama kami.. see.. baru kawen kami dah dianugerahkan "anak" yg sgt comel ini... alhamdulillah... ;)

Menjaga Tom sangat mudah.. dia sangat mendengar kata.. tak pernah berak atau kencing merata.. cuma bila makin dewasa Tom mulai tak suka duduk di rumah.. sering merayap mencari kucing betina.. rasanya dah banyak kucing betina jadi mangsa rogolnya.. hihi.. tapi biasalah nama pun kucing jantan kan..

Tom sering juga bergaduh dengan kucing2 jantan lain.. luka di badannya tak payah cakap la, memang sentiasa ada.. dan tugas kami jugalah yg sapu ubat pada lukanya itu.. hinggalah satu hari masa aku pulang kerja, Tom tiada.. puas kami cari... tiba2 aku lihat kelibat Tom melangkah lesu ke arah ku.. dan akhirnya rebah..

Incek hubby periksa keadaan Tom.. kata incek hubby dia luka parah!! kami syak dia diserang anjing liar.. dan pada firasat kami mungkin anjing tu lebih dari seekor! aku tak sanggup nak tengok keadaan Tom.. akhirnya tanpa sempat kami berbuat apa2, Tom menghembuskan nafasnya yg terakhir. aku hanya mampu memangis dari jauh.. sebab aku memang tak sanggup nak tengok.. hati aku sakit, pedih!!

Masa Tom bertarung dengan nyawa, incek hubby ada di sisi Tom.. aku tahu kematian Tom lebih meninggalkan kesan di hatinya.. dia yg mula-mula menjaga Tom dulu.. dan Tom lebih mengenali incek hubby aku sebagai tuan yg menjaga dan merawatnya., berbanding aku..kami dapat bersama-sama dengan Tom hanya dalam tempoh 2 tahun saja.. namun hingga kini tak sedikit pun kami melupakannya.. 

Kini.. kami ada membela seekor lagi kucing bulu yg sama macam Tom.. kami namakan Doraemon (Momon). disebabkan aku tak nak perkara yg sama terjadi pada Momon, aku tak pernah sekali pun membiarkan Momon keluar rumah walaupun Momon meronta-ronta ingin keluar..bukan aku nak sekat kebebasannya tapi aku tak nak nasibnya sama macam Tom kelak..






Tom masa zaman budak2.. kuat main..






Tom masa zaman taikonya... kuat gadoh..




Bersemadilah dikau di sana dengan tenang... Sampai bila-bila Tom tetap dalam ingatan kami.... 


6 manusia comel macam kucing ^_^:

nuyui a.k.a miss YUI said...

ya ALLAH sedihnya...

siyes mukanya cam eton yui skg ni..skg dah buta sebelah..hhuhuhu.

bulu pun dah skit makin tua..kui2.

Busyra Takiyudin said...

cantik bulu dia.. dia terpaksa pegi tingalkan deqla dan suami. jngan sedih2 lagi..

intanfirdaus247 said...

cantik dan comelnya tom n...kak intan ni sama mcm deqla..suka sangat kat kucing..zaman kecik memang bela kucing...dah kawen pon ada bela kucing..pastu stop bela..tp still sayangkan kucing...kak intan dulu2 nak g keja lalu kat satu perumahan...ada sekumpulan kucing lepak2..kak intan leh bg salam kat depa ...depa pandang ja..banyak tau...suka la kat kucing..deqla tengok dak chanel APL (Animal planet) ..kisah ”Cat From Hell”..bukan kucing ni dr neraka ka apa ka..Cuma satu dokumentari macam mana seorang penjinak kucing yg ramai orang panggil dia untuk jinakkan kucing kat rumah diaorang ..kucing2 tu agresif giler. mcm2 perangai kucing yg kak intan x sangka dia faham dan kaji..bayangkan sampai leh jadi jinak. kak intan respect mat saleh n..walau kucing tu ada masalah mcm ganas,..kencing merata tapi depa sabaq ja dan depa cuba cari penyelesaian masalah n...tetiba kak intan tingat kat kucing kak intan nama ”Black”..sedihnyaaaa..:(

Liyana Anuar said...

ooo...sis ade blog lain khas untuk kucing ye~

comel2~

Kekzamanis said...

Pedih setiap kali terpaksa berdepan kematian kucing kesayangan.. Tapi apakan daya, ia tetap milikNYA.. Semoga Tom tenang di sana..

deq's qienz said...

eeeee kiutnyaaa :)